Meest gestelde vragen

Bij alle artikelen staat een button afgebeeld met de tekst "bekijk". Indien u hierop klikt gaat u naar het keuzeveld voor verschillende verpakkingsgroottes van dit artikel. U vult het aantal gewenste verpakkingen in en drukt op de knop “in winkelwagen”.
In het daaropvolgende scherm ziet u wat u heeft besteld en het totaalbedrag van de bestelling. U heeft dan de keuze om verder te winkelen, de bestelling te wijzigen of om verder te gaan met het afrekenen.
In het volgende scherm ziet u 4 blokken met keuzemogelijkheden.

1. Adres:
Hier kunt u ervoor kiezen om u te registreren of als gast af te rekenen. Indien u zich registreert hoeft u bij een volgende bestelling uw gegevens niet opnieuw in te vullen. Vervolgens kunt u uw naam en adres gegevens invullen. Indien u uw bestelling naar een ander adres wilt laten verzenden kunt u dat hier ook aangeven.
2. Verzendmethode:
In dit blok dient u de verzendmethode aan te klikken.
3, Betaalmethode:
Hier dient u een betaalmethode te kiezen.
4. Besteloverzicht:
In het besteloverzicht kunt u zien wat u heeft besteld en wat de totaalprijs is. U dient akkoord te gaan met de algemene voorwaarden van Biocontrole waarna u de bestelling definitief kunt plaatsen.
Na het definitief maken ontvangt u een bevestiging van uw bestelling op het door u opgegeven e-mail adres.

U kunt uw bestellingen inzien als u zich als klant registreert via onze website.

De betaalmogelijkheden bij Biocontrole zijn er voor uw gemak.
U kunt kiezen voor betalen via iDEAL (alleen mogelijk voor bestellingen binnen Nederland), vooruitbetaling via uw bank, of betaling achteraf.
Betaling achteraf via factuur kost € 4,95 extra.

Via iDEAL (uitsluitend Nederland).
Deze betaalmethode stelt u in de gelegenheid om uw betaling direct tijdens het bestelproces af te handelen, in de beveiligde online betaalomgeving van uw eigen bank. iDEAL is al beschikbaar voor klanten die internetbankieren bij ABN AMRO, ING, ASN Bank, Friesland Bank, Rabobank, RegioBank, Triodos Bank, SNS Bank en Van Lanschot Bankiers. Meer informatie vindt u op de website van iDEAL.

Via vooruitbetalen (ook voor het buitenland).
U plaatst uw bestelling en maakt daarna het totaalbedrag over. Alle voor de overschrijving benodigde gegevens, zoals ons rekeningnummer en uw ordernummer, sturen wij u nadat u de bestelling geplaatst heeft per e-mail toe. Na ontvangst van het totaalbedrag en verwerking hiervan, zal de bestelling verder in behandeling worden genomen. Houd rekening met de verwerkingsduur van een vooruitbetaling van een paar werkdagen.

Via factuur.
U ontvangt bij uw bestelling onze factuur. Hiervoor worden extra kosten in rekening gebracht (€ 4,95). Wij hanteren een betalingstermijn van 14 dagen.

Binnen Nederland verzenden we op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. Naar adressen buiten Nederland verzenden we alleen op maandag, dinsdag en woensdag.
Uw bestelling wordt door ons op de besteldag verzonden als uw bestelling op die verzenddag uiterlijk 08.00 uur 's morgens bij ons binnen is.
Hebt u gekozen voor betaling vooraf, dan wordt het bestelde verzonden op de maandag, dinsdag of woensdag als de betaling op die verzenddag uiterlijk om 08.00 uur 's morgens bij ons is bijgeschreven.
Houdt u bij uw betaling rekening met de verwerkingstijd die de banken nodig hebben om u betaling op onze rekening bij te schrijven. Mocht een besteld product niet op tijd leverbaar zijn omdat wij dit product niet op tijd geleverd krijgen, informeren wij u direct. U bent in dat geval vrij om te kiezen of u op het bestelde product wilt wachten of dat u uw bestelling wilt annuleren. Bij annulering worden eventueel reeds gedane betalingen direct terugbetaald.

Voor verzendingen binnen Nederland worden soms verzendkosten in rekening gebracht (standaard verzending via Post.nl en DHL).
Voor verzendingen naar een adres buiten Nederland betaalt u de werkelijke verzendkosten. Deze worden tijdens uw bestelling bij het invoeren van uw adresgegevens, maar voordat u de bestelling definitief plaatst, inzichtelijk gemaakt.

Wij verzenden via Post.nl en DHL. Voor bezorging binnen Nederland stelt Post.nl, dat 95% van de post binnen 24 uur bezorgd wordt.
Voor bestellingen die verzonden worden naar een buitenlands adres gelden onderstaande levertijden als indicatie.
Indicatieve levertijd:

België, Duitsland, Luxemburg Priority, 2-3 werkdagen
Overig EU, Noorwegen, Zwitserland Priority, 3-4 werkdagen
Overige Europese landen Priority, 7-9 werkdagen

Overeenkomsten die natuurlijke vijanden betreffen kunnen door hun aard (levend materiaal) niet worden herroepen en komen niet voor retourzending in aanmerking.
Voor onze overige artikelen kunt u uiteraard gebruik maken van onze herroepings- en retourregeling.

Wij doen er alles aan om uw bestelling naar tevredenheid uit te voeren. Mocht u toch willen afzien van uw aankoop, dan kan dat binnen 14 kalenderdagen na aankoop. Dit is het zogenaamde herroepingsrecht. U hebt vanaf de dag dat het bestelde door of namens u in ontvangst is genomen 14 kalenderdagen bedenktijd. Wilt u van uw herroepingsrecht gebruik maken, dan kunt u dit melden via het zogenaamde Meldingsformulier voor herroeping of via ons contactformulier. Vermeld a.u.b. het ordernummer. U ontvangt van ons een ontvangstbevestiging.
Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de melding aan ons dat u van uw herroepingsrecht gebruik wenst te maken, zendt u het product terug, De kosten voor de retourzending zijn voor uw rekening.
Het spreekt voor zich dat u uw betaling terug krijgt. Wij dienen het betaalde bedrag binnen 14 dagen na de ontbinding van de overeenkomst terug te betalen, waarbij wij ervoor kunnen kiezen te wachten op het in goede orde ontvangen van de teruggestuurde bestelling.

Wat te doen in de volgende situaties: U heeft helaas een verkeerd artikel besteld: Het kan voorkomen dat u onverhoopt een verkeerd artikel heeft besteld. Mocht u een verkeerd artikel hebben besteld, kunt u dit melden via ons contactformulier.

U heeft een verkeerd artikel ontvangen of uw zending is niet compleet: Controleer na ontvangst altijd of uw zending compleet en correct is. Mocht er een verkeerd artikel geleverd zijn of een artikel ontbreken, kunt u dit melden via ons contactformulier. Wij zorgen er dan voor dat wij onze fout zo spoedig mogelijk herstellen.
U heeft een defect artikel ontvangen: Als u een defect artikel heeft ontvangen, kunt u dit melden via ons contactformulier. Wij zorgen er dan voor dat het defecte artikel zo spoedig mogelijk wordt vervangen.

Ondanks al onze inspanningen kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over onze artikelen of service.
Mocht dit het geval zijn, verzoeken wij u zo spoedig mogelijk uw klacht aan ons kenbaar te maken. U ontvangt altijd zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 14 dagen een reactie op uw klacht.

U kunt uw klacht op de volgende manieren aan ons kenbaar maken:

Neem eerst telefonisch contact met ons op. Wij zijn telefonisch bereikbaar gedurende de werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur op telefoonnummer 0172 798799. Wij zullen uw klacht zo snel mogelijk en naar tevredenheid proberen op te lossen.
Nog niet tevreden met de geboden oplossing? Stuur uw klacht dan zo compleet mogelijk via het contactformulier. Wij zullen uw klacht nogmaals beoordelen en, indien mogelijk, u een andere oplossing proberen te bieden.
U kunt er ook voor kiezen om uw klacht in te dienen via het klachtenformulier op de website van de Stichting Webshop Keurmerk, klik hier voor de link.
Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Het geschil kunt u voorleggen aan de Geschillencommissie Webshop Keurmerk via info@keurmerk.info.

Deze website wordt beheerd door Biocontrole BV, een bedrijf dat is gevestigd in Nederland ('Biocontrole').
In deze privacy- en beveiligingsverklaring wordt, onder andere, aangegeven welke gegevens op deze website door Biocontrole worden verzameld, hoe deze gegevens worden gebruikt en hoe de gegevens worden beveiligd.

Waarom verzamelt Biocontrole gegevens?
Op bepaalde onderdelen van de website wordt gevraagd om uw (persoons)gegevens te verstrekken, zoals uw naam, e-mailadres en/of adresgegevens. Deze gegevens kunnen door ons gebruikt worden voor diverse doeleinden. De gegevens worden door ons gebruikt voor het doel zoals dat op de website staat, namelijk:

het afhandelen van uw bestelling(en);
indien u zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief gebruiken wij uw gegevens ook om u per e-mail te benaderen met nieuws over plaagbestrijding, Biocontrole producten en acties;
daarnaast kunnen we uw naam en adresgegevens gebruiken om u per post informatie over Biocontrole en/of haar producten toe te sturen;
indien wij u telefonisch willen benaderen, kunnen wij hiervoor uw telefoonnummer gebruiken (indien u dat aan ons heeft verstrekt);
voorts kunnen wij de gegevens aanvullen met andere informatie waarover wij reeds beschikken of die we ontvangen van derden. Wij doen dit voor marketingdoeleinden en om onze producten en diensten beter te kunnen afstemmen op uw behoeften.

Aan wie kan Biocontrole gegevens verstrekken?
Biocontrole zal uw gegevens niet aan andere derden verstrekken zonder uw voorafgaande toestemming, tenzij zij daartoe gehouden is op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak.

Welke andere informatie/gegevens wordt verzameld?
Bepaalde informatie wordt verzameld door middel van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat door een server kan worden geplaatst op de harde schijf van uw computer. Een cookie bevat informatie over u als bezoeker van de website. Cookies kunnen worden gebruikt om tijdens uw bezoek aan de website bepaalde informatie te verzamelen, zoals de specifieke door u bezochte gedeelten van de website en de diensten die u op de website gebruikt. We verzamelen deze informatie om onze website en onze diensten beter te kunnen afstemmen op uw interesses en behoeften. Cookies worden ook gebruikt om wachtwoorden, gebruikersnamen en voorkeuren te onthouden. U heeft de mogelijkheid uw browser in te stellen zodat cookies worden geweigerd. Hierdoor zal uw gebruik van de website wel negatief beïnvloed kunnen worden. Informatie over uw computer, zoals uw IP-adres, het type internet-browser en type operating system dat u gebruikt kan ook worden verzameld en aan uw gegevens worden gekoppeld.

Is Biocontrole verantwoordelijk voor andere websites?
De website kan verwijzingen (bijvoorbeeld door middel van een hyperlink, banner of button) bevatten naar andere sites die betrekking hebben op een specifiek aspect van deze website. Dit betekent niet automatisch dat Biocontrole verbonden is aan deze andere sites of de eigenaren ervan. Wij zijn dan ook niet verantwoordelijk voor de naleving van de privacywetgeving door deze derden.

Hoe worden de gegevens beveiligd?
Biocontrole draagt zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om uw (persoons)gegevens te beveiligen tegen verlies en tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.
Tijdens het bestel- en betaal proces maken wij gebruikt van een beveiligde SSL omgeving. SSL betekent „Secure Socket Layer” en is de bekendste versleutelingsmethode op het internet. Het SSL-protocol verzorgt een niet te manipuleren en onleesbare verzending van de gegevens. Zo worden klanten niet alleen een veilig surfen op webpagina’s gegarandeerd, maar is ook de identiteit van deze webpagina’s veilig.
Deze website wordt gehost door hostingorganisatie Skyberate Internet Services BV. Skyberate is contractueel verplicht om de (persoons)gegevens zorgvuldig te verwerken door, onder andere, voldoende veiligheidsmaatregelen te implementeren en de gegevens alleen volgens onze instructies te verwerken.

Welke rechten heeft u?
U heeft het recht Biocontrole te vragen welke (persoons)gegevens zij van u verwerkt. Biocontrole zal op dit verzoek (schriftelijk) binnen vier weken reageren. Biocontrole kan hiervoor een kleine vergoeding vragen. Vervolgens kunt u Biocontrole verzoeken deze gegevens aan te vullen, te verbeteren, te verwijderen of kunt u aangeven dat deze gegevens niet voor direct marketing doeleinden gebruikt mogen worden.

Kan deze privacy- en beveiligingsverklaring worden gewijzigd?
Biocontrole kan in de toekomst besluiten deze privacyverklaring te wijzigen indien wij bijvoorbeeld, voor zover wettelijk toegestaan, andere (persoons)gegevens zullen gaan verwerken en/of deze gegevens aan derden zullen verstrekken die niet genoemd zijn in deze privacyverklaring.

Waar kunt u terecht voor vragen en verzoeken?
Als u vragen of verzoeken heeft over het privacybeleid van Biocontrole, kunt u contact opnemen met:
Biocontrole BV
Engelandlaan 52
2391 PN Hazerswoude-dorp
Email via ons contactformulier
Telefoon: 0172 798799
Fax:0172 798790

Ten slotte
Op deze privacy- en beveiligingsverklaring is Nederlands recht van toepassing. Alle eventuele geschillen die hieruit voortvloeien of anderszins verband houden met deze website worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter te Den Haag.

Biocontrole is gevestigd:

Engelandlaan 52, 2391 PN Hazerswoude-dorp

Biocontrole is bereikbaar:

via het contactformulier. Vragen via het contactformulier worden op werkdagen binnen 48 uur beantwoord.
Telefonisch is Biocontrole bereikbaar gedurende de werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur: 0172 798799
Ons faxnummer is: 0172 798790

Wij kunnen u ondersteunen bij de bestrijding van plagen op biologische en dus duurzamen wijze.

Determinatie
Kunt u de veroorzaker van de schade niet bepalen?
Wij kunnen de insecten voor u determineren en een bestrijdingsadvies geven.
Voor de determinatie hebben wij insecten - dood of levend - in goede staat nodig. Zorg voor een stevige verpakking, anders komen de insecten beschadigd aan en kunnen ze niet goed gedetermineerd worden.
Als u engerlingen opstuurt, zorg er dan voor dat de insecten niet met de vingers aangeraakt worden. Zuren op onze huid kunnen er voor zorgen dat de specifieke kenmerken van de engerling zijn aangetast zodat determinatie erg lastig wordt.
Als determinatie van de ingezonden plaag erg ingewikkeld en tijdrovend is nemen we contact met u op over eventuele kosten.
Ons adres:
Biocontrole BV
Engelandlaan 52
2391 PN Hazerswoude-Dorp

Biocontrole heeft naast de webwinkel ook meerdere verkooppunten bij bedrijven door geheel Nederland.
Deze bedrijven hebben geen nematoden op voorraad maar kunnen u met raad en daad bijstaan en de gewenste bestrijding voor u bestellen.

GRONINGEN

WPA - Robertus zeker & vast
Oostervalge 36 b
9989 EK WARFFUM
0595-422744
www.wpa-robertus.nl

Bartelds Hoveniersbedrijf
Dorpsweg 50
9755 PE Onnen
050–4061991
info@bartelds.nl
www.bartelds.nl

DRENTHE

WPA - Robertus Zeker & Vast
De Noesten 18
9431 TC WESTERBORK
0593-332800
www.wpa-robertus.nl

OVERIJSSEL

Agrowin
Haven 8
7471 LV GOOR
0547-275252
goor@agrowin.nl
www.agrowin.nl

Groencentrum 't Bekkingveld
Bekkingvelderweg 7
7625 RM ZENDEREN
074-2661891
bekkingveld@hotmail.com
www.bekkingveld.nl

WPA - Robertus Zeker & Vast
Tottenhamstraat 14
7701 BM DEDEMSVAART
0523-615555
www.wpa-robertus.nl

ABTB Bijen
’t Haarboer 1
7561 BL Deurningen
074–2772201
info@abtbbijen.nl
www.abtbbijen.nl

FLEVOLAND

ProGrasS Europe B.V.
Oogstweg 2
3899 BK Zeewolde
0342-550200
info@prograss.nl
www.prograss.nl

GELDERLAND

Agrowin
Binnenboomweg 16
7109 BK WINTERSWIJK
0543-565234
winterswijk@agrowin.nl
www.agrowin.nl

Heins Van Zijl BV
Bommelsekade 7
5301 KL ZALTBOMMEL
0418-683800
heins-van.zijl@planet.nl

UTRECHT

J.van der Krol B.V. Graszoden en Tuinhout
Maartensdijkseweg 10
3723 MC BILTHOVEN
035-6668270
graszoden-tuinhout@jvdkrol.nl
www.jvdkrol.nl

NOORD-HOLLAND

Tuincentrum van der Roest
Huizerstraat 113 B
1411 GM NAARDEN
035–6940003
info@vdroest.com
www.vdroest.com

ZUID-HOLLAND

van Iperen B.V.
Energiebaan 15
3255 SB Oude-Tonge
0187 - 618544
info@iperen.com
www.iperen.com

Earth & Water Solutions
Roemer 16 A
2771 WS Boskoop
0172-231155

ZEELAND

Sluijs Dier en Tuin
Hogezoom 44
4328 EG BURGH HAAMSTEDE
0111–651437
sluijsdierentuin@gmail.com

NOORD-BRABANT

Handelsonderneming Vlamings B.V.
Nachtegaallaan 31
5425 RT DE MORTEL
0492–319434
info@vlamings.nl
www.vlamings.nl

Handelsonderneming Vlamings B.V.
Prins Reinierstraat 7 - 10
4651 RZ STEENBERGEN
0167–566350
info@vlamings.nl
www.vlamings.nl

Zoontjens Boomprojecten
Hogestraat 2
4744 RM Bosschenhoofd
06–31967346
info@zoontjensboomprojecten.nl
www.zoontjensboomprojecten.nl

Kwekerij en afhaalcentrum Schonenberg
Brabantstraat 20a
5408 PS VOLKEL
0413-273301
info@schonenbergplant.nl
www.schonenbergplant.nl

Deze Algemene Voorwaarden van Stichting Webshop Keurmerk zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad en treden in werking per 1 juni 2014.

Deze Algemene Voorwaarden zullen worden gebruikt door alle leden van de Stichting Webshop Keurmerk met uitzondering van financiële diensten als bedoeld in de Wet Financieel Toezicht en voor zover deze diensten onder toezicht staan van de Autoriteit Financiële Markten.

Inhoudsopgave:
Artikel 1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Nakoming en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenregeling
Artikel 17 - Geschillen
Artikel 18 - Branchegarantie
Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 20 - Wijziging van de algemene voorwaarden Stichting Webshop Keurmerk

Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
4. Dag: kalenderdag;
5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
7. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Stichting Webshop Keurmerk en producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
11. Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping;
12. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen;

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Naam ondernemer (statutaire naam, eventueel aangevuld met handelsnaam);
Vestigingsadres;
Bezoekadres, indien dit afwijkt van het vestigingsadres;
Telefoonnummer en tijdstip(pen) waarop de ondernemer telefonisch te bereiken is;
E-mailadres of ander aan de consument aangeboden elektronisch communicatiemiddel met dezelfde functionaliteit als email;
KvK-nummer;
BTW-identificatienummer;

Indien de activiteit van de ondernemer is onderworpen aan een relevant vergunningstelsel: de
gegevens over de toezichthoudende autoriteit;

Indien de ondernemer een gereglementeerd beroep uitoefent:
- de beroepsvereniging of –organisatie waarbij hij is aangesloten;
- de beroepstitel, de plaats in de EU of de Europese Economische Ruimte waar deze is toegekend;
- een verwijzing naar de beroepsregels die in Nederland van toepassing zijn en aanwijzingen waar en hoe deze beroepsregels toegankelijk zijn.

Artikel 3 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 – Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

Artikel 5 – De overeenkomst
1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
d. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
f. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij producten:
1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
a. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
b. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.

Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:
3. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
4. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.

Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
5. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
6. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.

Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
a. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
b. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
8. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
a. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
b. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
c. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
9. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.

Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.

Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen
2. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen;
3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
4. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
5. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
6. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
7. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
8. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
9. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
10. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
11. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
12. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
13. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.

Artikel 11 – De prijs
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.

Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie
1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

Artikel 13 – Levering en uitvoering
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging:
1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging:
4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
5. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
7. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur:
8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.

Artikel 15 – Betaling
1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.

Artikel 16 – Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van Stichting Webshop Keurmerk. De klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar Stichting Webshop Keurmerk gestuurd.
5. Indien de klacht niet binnen een redelijke termijn dan wel binnen 3 maanden na het indienen van de klacht in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

Artikel 17 – Geschillen
1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Webshop, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).
3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.
4. Uiterlijk twaalf maanden nadat het geschil is ontstaan dient het geschil schriftelijk bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
5. Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Wanneer de ondernemer dat wil doen, zal de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
6. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
7. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.
8. Indien naast de Geschillencommissie Webshop een andere erkende of bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand de Geschillencommissie Stichting Webshop Keurmerk bij voorkeur bevoegd. Voor alle overige geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid aangesloten geschillencommissie.

Artikel 18 – Branchegarantie
1. Stichting Webshop Keurmerk staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de Geschillencommissie Stichting Webshop Keurmerk door haar leden, tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan ter toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van €10.000,- per bindend advies, wordt dit bedrag door Stichting Webshop Keurmerk aan de consument uitgekeerd. Bij bedragen groter dan €10.000,- per bindend advies, wordt €10.000,- uitgekeerd. Voor het meerdere heeft Stichting Webshop Keurmerk een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt.
2. Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk beroep hierop doet bij Stichting Webshop Keurmerk en dat hij zijn vordering op de ondernemer overdraagt aan Stichting Webshop Keurmerk. Indien de vordering op de ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-, wordt de consument aangeboden zijn vordering voor zover die boven het bedrag van €10.000,- uitkomt over te dragen aan Stichting Webshop Keurmerk, waarna deze organisatie op eigen naam en kosten de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de consument.

Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

Artikel 20 – Wijziging van de algemene voorwaarden Stichting Webshop Keurmerk
1. Stichting Webshop Keurmerk zal deze algemene voorwaarden niet wijzigen dan in overleg met de Consumentenbond.
2. Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.

Adres Stichting Webshop Keurmerk:
Willemsparkweg 193, 1071 HA Amsterdam

Als het om schadeveroorzakende bodeminsecten gaat, stuur dan een paar exemplaren naar ons toe. Het maakt niet uit dat de insecten dood zijn. Ze moeten wel intact zijn. De insecten moeten daarom in een stevige verpakking worden verzonden, anders worden ze geplet tijdens de postbezorging, waardoor ze niet meer te determineren zijn. Raak de bodeminsecten niet met uw blote handen aan. Specifieke kenmerken kunnen dan verloren gaan zodat bijvoorbeeld engerlingen niet meer goed te determineren zijn. Wilt u wel uw naam en adresgegevens en uw e-mailadres vermelden? Geef ook aan bij welk gewas en wanneer u de insecten hebt gevonden

Insectparasitaire nematoden zijn minuscule aaltjes die met het blote oog niet kunnen worden waargenomen. Zij komen van origine voor in onze bodem en zijn daarom ook opgenomen in de Flora- en Faunawet als beschermde bodembewoners. Insectparasitaire nematoden zijn ongevaarlijk voor mens, dier, milieu en nuttige insecten.
Zodra de insectparasitaire nematoden zijn uitgezet, gaan ze op zoek naar de larven. Ze dringen de larven binnen. Eenmaal binnengedrongen komt een specifieke bacterie die in symbiose met de nematode leeft, vrij en zal uiteindelijk de dood van de larve veroorzaken.
De nematoden vermenigvuldigen zich in de dode larve. Bij ontbinding van de larve verspreidt zich een nieuwe generatie nematoden, die op zoek gaat naar een volgende prooi.

Deze nematoden zijn veilig voor mens en dier en vallen onder de Flora- en Fauna wet. Ze zijn in feite beschermde bodembewoners.

Voor de behandeling met nematoden is het zeer belangrijk om te weten met welke plaag u te maken hebt. Elke plaag die met nematoden kan worden bestreden heeft zijn eigen specifieke soort nematode en heeft één of meerdere periodes per jaar waarin de inzet van nematoden het meest effectief is.

Het is verstandig de nematoden zo snel als mogelijk na ontvangst uit te zetten. Op de verpakking staat een uiterste houdbaarheidsdatum. U kunt de nematoden tot uiterlijk die datum effectief inzetten. Bewaren moet op een koele, donkere plek bij 4 tot 8° C. De koelkast is daarvoor zeer geschikt.

Bij de verpakking van de nematoden zit een toepassingsinstructie. De nematoden worden verzonden in een verpakking met een draagstof (zodat de nematoden enkele weken kunnen overleven). De inhoud van de verpakking dient te worden opgelost in water in een bepaalde verhouding (zie de toepassingsinstructie). Vervolgens verspreidt u de oplossing met een gieter over de aangetaste plekken. Voor grotere oppervlakten raden wij de Nemasprayer of de rugspuit aan.
Nematoden kunnen niet goed tegen UV-straling. Zet de nematoden daarom het liefst ’s avonds of tijdens donker weer uit. Het allerbeste is het om dit tijdens een regenbui te doen. De nematoden gaan dan met voldoende water zo snel mogelijk de grond in.